onsdag 12. desember 2012

Padleglede i bitende kulde


Det er onsdag formiddag og sitter her med kaffekoppen og ser på en gradestokk som viser minus 15°c og vet at den kommer til å synke utover kvelden, men skal ut å padle i kveld:-)
For meg er det viktig å kunne ha padlingen som en helårs aktivitet, da må jeg også skaffe meg padle erfaring i kulda.

Turene blir selvfølgelig kortere nå på vinteren, men opplevelsene er jo like store. Det er nok mange som undrer, når de ser at jeg kjører rundt med kajakken på taket i disse dager.

Jeep-kajakk
Vi har tatt opp igjen vår faste torsdagspadling i FB gruppa vår (HERO), men ingen kunne padle denne gangen. Og jeg jobber på litt forskjellige tider (kjører buss), så kunne derfor ikke padle torsdag. Men har fri i dag onsdag og ville ut å padle, Jørn hadde også lyst til å padle. Så etter litt meldinger frem og tilbake, ble vi enige om å prøve å legge ut en forespørsel om noen ville padle på onsdag.
Men hallo det er snart Jul og beinkaldt ute, så de fleste mer normale har andre ting å holde på med:-)

Siden jeg var ute å padlet på søndag også, måtte jeg ha kajakken inn til tining. Så etter jobb i går kveld, ble den tatt inn i vaskehallen på jobben.
Jeep-Ice
Legger inn en liten video fra forrige tur vi hadde, laget av Bjørn Ivar Eide

Vorma i minus 12 grader

Resten av historien skal jeg skrive når jeg kommer hjem i kveld:-)

Da er jeg hjemme igjen og har fått i meg litt varm suppe og det smakte godt, selv om jeg ikke har frosset i kveld.

Det ble bare oss to denne kvelden og Jørn var allerede i Vormsund da jeg kom, enda jeg var tidlig ute. Vi var begge spent på om det skulle bli kaldere utover kvelden, for nattehimmelen var stjerneklar. Planen var klar, jeg skulle fylle kajakken min med ved og Jørn skulle ta med annet sikkerhetsutstyr vi kunne trenge.
Men selv med masse ved i kajakken, hadde jeg plass til ektra skift og ekstra lue m.m.
SEN22606

Vi la ut fra Vormsund ganske nøyaktig klokka seks og padlet rolig oppover Vorma i 14 minus, og frostrøyken lå som et fint teppe over elva. Prøvde å ta noen bilder, men det var helt umulig i denne frostrøyken. Litt synd for det var et vakkert syn, som jeg gjerne skulle ha delt med andre.

Vi var ganske bevisst på at vi skulle padle for å holde varmen, men ikke så fort at vi kunne bli svette. Viktig å ikke bli våt på kroppen nå, det ville ha straffet seg senere. Isen langs land hadde vokst litt siden sist jeg padlet her, så kong vinter prøver å feste grepet.
Selv om det er mørkt ute og en ikke skal langt unna sine medpadlere før di er borte i mørket. Så er det faktisk masse lys ute også, eller nyanser i mørket. Boligfeltene rundt om i bygda, skaper lys på himmelen. Dette lyset ble reflektert ned på ei speilblank elv og som sammen med skodde som lå over elva, skapte en fin kontrast til den hvite elvebredden.

Turen opp til Nordbyholmen er bare 3,5 km, så etter en drøy halvtime var vi fremme.

Ankomst                             SEN22558


SEN22559

Siden oppgavene var fordelt på forhånd, var det bare å sette i gang og lage kveldens camp. Jeg skulle fikse bål til oss og Jørn skulle sette opp en gapahuk, alt gikk veldig raskt. Tror vi begynner å få god trening i å lage camp, for alt var klart i løpet av 10 minutter.

Jørn setter opp gapahuk

Med gapahuk på plass og god varme fra bålet, kunne vi bare kose oss med varm kaffe og ferske smultringer. Og ja vi er like enige hver gang, dette er et herlig liv:-)
Siden været var kaldt men allikevel fint, hadde vi ikke trengt noen gapahuk denne kvelden. Men Jørn ville teste ut en del ting i vinterkulde, og oppsett av gapahuk var en av dem. Jeg skal ikke gå inn på alt det her, det har Jørn skrevet mye om i sin blogg. Så jeg kan anbefale at du også leser Jørn sin blogg fra samme tur, bare klikk på denne linken: HER

En kamp på liv og død hadde utspilt seg, rett ved campen. Usikker på hva slags fugl som måtte bøte med livet, men det var mye fjær og dun her.

SEN22587                        SEN22589
Men det vitner om at naturen har gått sin gang og at her er det den sterkestes rett som gjelder.

 

336394_10151281261639470_998318086_o (2)                             469626_10151281234899470_772411343_o

Etter å ha kost oss lenge ved bålet og drukket opp all kaffen, var det tid for pakking og så sette kursen hjemmover igjen. Det kjentes litt kaldere ut på veien nedover, men var usikker på om det var blitt kaldere. Kanskje bare skodda over elva som var blitt tykkere og således gjorde at det føltes kaldere!!

SEN22590                             Sjøsetting
Men vi var begge varme, så det var bare ansiktet som merket forskjellen.
Hele turen ble på litt i underkant av 3 timer, men har gitt meg mye ny erfaring i vinterpadling. Jørn er en dreven padler og har mye å bidra med, så jeg har sluppet lett unna mange feil ferske padlere kan gjøre.

For min egen del, kan jeg konkludere med at minus 15-20°c er helt greit å padle i. Forutsatt at det ikke er vind eller andre ting som påvirker temperaturen :-)
Hvor en padler er også avgjørende, jeg kunne ikke ha padlet på Glomma i samme kulde. Glomma har kaldere vann, noe som ville ha medført mer ising på åra og kajakken. Vorma holder nesten alltid 2-3 varmegrader, da blir det mindre is på åra.
Vi fikk også bekreftet at det var blitt litt kaldere, for temp. måleren i bilen var nede på drøyt 15 minus.

Nok en kjempefin tur har blitt til minner og erfaringer, så er det bare å se frem til neste tur. Takk til Jørn som ble med denne kvelden også, vi padles igjen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar