søndag 2. desember 2012

Entusiaster fra HERO trosser kulda


©Heidi Andreassen 2012

Jeg kan vel snart kalle meg entusiast, siden jeg stortrives med kajakken og alt rundt dette miljøet. Ellers hadde jeg vel ikke stått opp klokka seks en søndag morra, for å reise til Naverfjorden for å padle!! Og ikke nok med det, gradestokken viste minus 15 grader på morran. Det var Heidi og Frode som hadde overtalt meg til å bli med, og nå undret jeg litt på hva jeg hadde sagt ja til:)

Etter et par store krus kaffe på morran, så var det å gå ut med et par bøtter varmt vann. Naboene måtte jo tro jeg var gal, som sto ute i 15 minus klokka halv sju på morran og tømte varmt vann over kajakken hehe.
IMG_0301
I stede for menn med hvite frakker, var det Frode som kom å plukket meg opp litt før åtte denne dagen puh. Han var blid som alltid, men også noe betenkt over hva vi var i ferd med å gjøre. Ville dette gå bra !!!

Vi var fire stykker som skulle på tur denne dagen, kajakkentusiastene hadde invitert til entusiasttreff i Naverfjorden.
Vi hadde avtalt å møte Heidi og Lena på Rød og kjøre sammen nedover i 2 biler, det er tross alt rundt 20 mil en vei. Tror forresten at Heidi hadde 18-19° minus på morran og hadde vel gjort seg noen tanker om dette også:))

Hele veien ned over mot Stavern, lå gradestokken på minus 12-13° og slik var det også når vi stoppet uten for butikken til Anita og Eirik.
En stor dag for Heidi dette, hun skulle inn i butikken å hente seg en splitter ny kajakk. Vi vet vel alle hvordan det er, å kunne kjøpe seg en ny kajakk. Og denne dama har funnet sin drømmekajakk, en Arrow Nuka.

Å komme inn i butikken til Kajakkentusiastene er nesten som å komme hjem, di er bare fantastisk hyggelige og hjelpsomme. Her ble det servert varm kaffe og pepperkaker, med et stort smil.

                                     SEN22447 SEN22448SEN22449 SEN22450SEN22451


Planen var at alle skulle være padleklare rundt 12, men den ble sikkert halv ett før vi var på vannet. Men først ble vi samlet og Eirik fortalte hvor turen skulle gå og at vi skulle prøve å padle litt samlet, slik at vi var innenfor rope avstand.

SEN22452SEN22453SEN22454SEN22455SEN22456

Så med rundt minus 8-10 grader og men lite vind, satte 15 kajakker kursen utover Naverfjorden. Ja du leste riktig, utrolig moro at så mange møtte opp på en så kald dag :)
Vi padlet sørover forbi Grøtvika – Kullvika, hele tiden langs land. Ja så nærme at du kan ta på fjellet og må bruke teknikk for å sno deg rundt nes holmer og skjær, dette er god trening i padleteknikk. Og er du ikke varm før dette, så blir du det av all snirklingen langs land. Her må du virkelig bruke åra riktig og kante kjajakken samtidig.
Eies av Frode

Sjøen var nesten helt rolig, så det var ingen fare å gå så nærme land. Med styretak foran og bak, kanting og sveipetak, ble jeg veldig varm og glemte nesten å se meg rundt:)
Men utsikten var egentlig helt fantastisk, men glattpolerte svaberg og rim. Men jeg padlet med ullvotter og neoprenvotter utenpå, så kamera kunne jeg bare glemme å bruke.
Anita hadde sagt at vi måtte prøve å være tilbake rundt klokken 3, for å slippe å padle i mørket. Eirik hadde ansvaret for å finne rasteplass til oss, han er nok lommekjent i dette område.
Så etter ca 5 km i fantastiske omgivelser, padlet vi innerst i Ødegårdsfjorden. Her ble det tid til å nyte medbrakt mat og drikke, men det var ganske kaldt å sitte her i en kjølig trekk.

SEN22459

Så alle pakket seg inn så godt di kunne, greit å ikke miste varmen før en skal ut på vannet igjen.

SEN22460SEN22461SEN22462SEN22463

Turen tilbake var også en fin opplevelse i et vakkert lys, som vanskelig kan gjengis i et bilde. Lena hadde sin første havtur i dag og jeg tror hun likte seg godt i dag, så det er nok ikke siste gang hun er med på saltvanns padling:)
Etter nesten 9 km og 3,5 timer på tur, var vi tilbake i bukta hvor vi startet. Di tøffeste av di tøffe, tok noen ruller her Brrrr.
Det er sikkert mye mer som kunne vært skrevet om denne turen, men neste gang er du som leser dette kanskje med. Da kan du selv oppleve hvor fantastisk dette er og bli like bitt av denne basillen som jeg har blitt :)))

Har du ikke kajakk, men har lyst til å kjøpe og trenger råd/veiledning ?
Da kan du ta kontakt med min gode padlevenn Jørn Hagen. http://www.padleines.com/

Kart Entusiasttreff

En stor takk til Frode, Heidi, Lena for en fantastisk tur. Ja en tur som ble så mye bedre enn forventet og jeg gleder med til neste gang jeg kan bli med på en slik tur.
Jeg må også rette en takk til alle andre som var med på å gjør turen så fin og en ekstra takk til Kajakkentusiastene som har gjort turen mulig for oss, og guidet oss på turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar