onsdag 19. desember 2012

Ett år med kajakk

2. desember 2012                                  SEN_2629

Året 2012 har vært et år fullt av nye opplevelser og erfaringer, spesielt etter at jeg kjøpte min første kajakk.

SEN_2586                               IMG_0030
3. mars 2012, hentet jeg min første kajakk hos Kajakk & Fritid i Drammen. Og hadde aldri sittet i en kajakk før dette (untatt på gulvet i butikken) og hadde således ingen erfaring overhode. Men jeg hadde heldigvis fått kontakt med en som skulle vise seg å bli min beste læremester og en god padlevenn Jørn Hagen, det var også han som anbefalte meg å kjøpe denne kajakken. Så min første kajakk ble en TaheMarine OceanSpirit i glassfiber, en stødig å god kajakk.

Min aller første tur kan du lese mer om her: http://jllesblogg.blogspot.no/2012/03/vorma-04032012.html

At den første kajakken var såpass stødig, har nok gjort sitt til at jeg alltid har følt meg trygg i kajakk. Selv om det på mine første turer alene, var tider jeg følte at jeg ikke hadde helt kontroll på alt. Slik som når jeg hadde padlet nedover Vorma og oppover Glomma, når det var varslet vind på 8 m/s.

                                 
Fersk kajakk padler på Vorma

I ettertid er det moro å se hvor lite som skulle til, før en ble bekymret:))

 

Det blir helt umulig å rangere en tur som den beste, men en ukestur på nordvestlandet rager høyt på listen. Her padlet jeg på Bygdin og i Geiranger fjorden, for så å avslutte med en tur rundt Runde.

Geiranger (95)

Men alle mine turer har vært fantastiske, mange alene og mange sammen med mine padlevenner.

Gjende

Hadde nok ikke slike fantastiske turer i hode, da jeg satte meg i en kajakk for første gang. Men utrolig glad for at det ble slik og at jeg nå kan se fremmover mot et nytt spennende år med kajakk.

Det har blitt godt over 1000 km i kajakk dette året, men har ingen nøyaktig oversikt over dette.

SEN_8247

Skjervangen øst på skogen og helt på grensen til Sverige, ble innsjøen jeg fikk testet ut overnattings tur. Her ble det mange nyttige erfaringer om hvordan pakke kajakken for overnatting, øvelse gjør mester ;)

SEN21521-1

Det har blitt utrolig mange turer og mange av dem alene, men om jeg skal nevne noen med navn her. Ja da må det bli Frode Lund, vi har vel padlet omtrent like mye og mange av turene sammen. Han er vel den jeg har padlet mest sammen med i året som har gått og han har stadig nye ideer om hvor vi kan og bør padle.
SEN20799-1

Det er litt farlig å nevne navn på god padlevenner, i frykt for å glemme et navn. Så ønsker med dette å takke alle jeg har padlet sammen med i året som har gått, dere har alle bidratt til å gjøre livet i kajakk til en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme.



Vi skal snart skrive 2013 og jeg gleder meg stort til et nytt år med padling.

1355076547944

Jeg rekker nok noen små turer til i år, fortsatt noen dager igjen;)

Men ønsker med dette deg et riktig godt nytt år og håper det er akkurat du som er med meg og padler neste gang:)

clip_image001[8]

2 kommentarer:

  1. Herlig oppsummering av padleåret, og takk for selskap på flere av turene. Håper det blir mange turer på oss i 2013 også. God jul og Godt nytt år til deg Svein Erik.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Kai, du var jo med på min første tur i kajakk og siden har vi hatt mange sammen. Og vi skal vel padle mange sammen i 2013 også :)

      Ha en riktig God Jul og et fantastisk nytt padleår Kai

      Slett