tirsdag 27. november 2012

Mandagtur x 2

Våknet sent i dag også, er nok egentlig B menneske Tenkende smilefjes. Titter ut vinduet og ser at det har kommet et mikroskopisk hvitt teppe ute og gradestokken viser 0,2 minus, kanskje blir det mer snø i dag ! Yr melder kun litt nedbør i dag og sier at gradestokken skal holde seg rundt null. Mye tyder på at dette kan bli en fin padledag, må bare ha i meg noen bøtter kaffe først. Vet at Jørn skal hente enda en ny kajakk i dag og har ymtet frempå at han kanskje skal prøve den en tur i kveld, så må finne ut av det før jeg tenker på hvor ferden skal gå i dag.

Da var dagens tur over, en fantastisk dag på vannet. Turen ble egentlig todelt i dag, først en tur alene også en kveldstur med Jørn Smilefjes.

I det jeg lastet av kajakken i Vormsund, kom Jørn svingene inn på plassen. Og på taket, en splitter ny Seabird Design Black Pearl Smilefjes med åpen munn
SEN22356
Det var en stolt kar med et bredt glis som møtte meg og ja det er en vakker skute dette. Ikke nok med det, men han ville være med en tur ut litt senere på dagen. Så vi avtalte å møtes her klokken seks og padle en liten tur oppover Vorma, mer om det senere Smilefjes

SEN22355

Jeg la ut fra brygga ca halv to og padlet nedover Vorma og holdt meg på sørsiden av elva, pleier som regel å padle på andre siden. Litt derfor var det greit å padle denne siden nå, lenge siden jeg har utforsket denne siden.

SEN22359

Jeg padlet ikke langt før det var noe som fanget min interesse på andre siden av elva, var det ikke !!! Jo så sannelig var det 3 elg på jordet og jeg var på “feil” side av elva og ingen zoom på kamera. Raskt ble kajakken snudd mot jordet på andre siden og noen raske padletak senere var jeg nærme nok til å kunne ta bilde, men akk Trist fjes Jeg hadde kamera under spruttrekket, så måtte jo fikle det frem også var instillingene helt feil. Hadde glemt å justere tilbake etter gårsdagens bilder i mørket, så da ble det ikke noe elg bilde på meg hehe.
Men Elgen liker noe av det samme som oss, nemlig vann. Derfor padlet jeg sakte og så stille som mulig, nedover langs kanten. Og jeg fikk rett Smilefjes som rekker tunge
Inne i ei lita vik, står den ene av dem og undret nok over hva som kom flytende i vannet. Og selv om jeg hadde hatt stor tro på å møte på den, ble jeg litt satt ut med det samme jeg så den. Vi ble liksom bare sittende ehh stående å stirre på hverandre, det gikk mange sekunder før noen av oss beveget seg. Nok en gang måtte jeg finne frem kamera under trekket, ille å lang tid slikt tar Smilefjes med åpen munn. Vel lang nok tid til at skogens konge, snudde og var godt på vei inn i skogen. Ser du godt etter på bilde, kan du se den forsvinne inn i skogen Smilefjes

SEN_9047                              SEN_9050
Slike opplevelser kan jeg leve lenge på og er en av grunnene til at jeg liker meg så godt ute på tur Smilefjes med åpen munn

Jeg har flere slike opplevelser med kajakk, enn jeg noen gang har hatt til fots i skog og mark, så for meg er kajakk helt topp. Noen tror visst at jeg padler for å få mange kilometer, men det er helt feil. Jeg padler kun for opplevelsens skyld, kilometer er bare et resultat av at jeg er glad i å være ute i naturen. Jeg glemmer tiden helt og vil bare oppdage og oppleve mer, derfor blir noen turer litt lengre enn andre. Og bor man alene, så er det jo heller ingen som klager på at man ikke er hjemme Smilefjes med åpen munn

Fant foresten ei beverhytte på sørsiden av vorma, mye tydet på at det var noen som bodde her. Svingte også en kjapp tur innom den lille evja nede ved Haug også, der skremte jeg opp ei Hegre. En vakker fugl som er litt sky, stikker som regel lenge før du er i nærheten av den. Men nå kom jeg nok litt brått på den og jeg var nok litt gjemt bak en gressvold, så avstanden var nok ikke mer enn 10 meter når den lettet.

SEN22361                              SEN22362

Jeg hadde ingen spesielle mål for turen, bare å være ute å nyte dagen. Så padlet litt nedover Glomma og krysset over til østsiden, ville ta en tur inn i evja. Nå har jeg ikke noe navn på denne evja, men den går helt opp til Hennisand. Den er smal og veldig koselig å padle, absolutt å anbefale om du er på di kanter.

Etter å ha snoket rundt her inne en stund, padlet jeg oppover Glomma med tanke på en liten rast oppe på øya. På vei opp kom det et par småjenter på hest ridene på veien ved Hennisand, jeg tok selvfølgelig et bilde og hørte di sa (han tok bilde av oss Smilefjes med åpen munn). Men det var jo et fint syn å se hestene rusle avgårde nede på stranden slik, då må jo foreviges Smilefjes
SEN22376

På øya var det bare å finne frem primusen og koke litt vann, ville ha litt varm suppe nå.

SEN_9069 Det smakte utrolig godt i en småkald kropp, som tross alt hadde sittet i kajakken et par timer. Og med null til minus en grad og en kald vind i tillegg, da er det godt med litt tilleggs varme Smilefjes med åpen munn

SEN_9063                              SEN_9075
Klokka var blitt såpass mye at jeg måtte tenke litt på at jeg hadde lovet å møte Jørn i Vormsund klokka seks og jeg var litt usikker på hvor lang tid jeg ville bruke tilbake. Derfor padlet jeg bare rundt øya etter min lille pause og satte kursen mot Vormsund. Det var allerede mørkt, når jeg passerte neset ved kirkeruinene. Men hadde lyset fra Vormsund å padle mot, et ganske fint syn i kveldsmørket.
SEN_9077

Feilberegnet tiden litt og var på brygge en halv time før Jørn skulle komme, men kunne da varme tærne litt i bilen. Nyttig og godt, samtidig som jeg fikk litt varme i batteriene til gps’en ogsåSmilefjes
Jørn møtte opp til avtalt tid og jeg skjønte han var veldig spent på hvordan dette skulle gå Smilefjes med åpen munn.
SEN22378
Jeg er imponert over at han velger å ta jomfruturen i mørket, på en relativt kald kveld. Ja i en kajakk som er meget krevende å entre, i og med at den har ocean cockpit. Jeg ville garantert ha veltet med en gang, om jeg hadde prøvd å entre den kajakken Smilefjes med åpen munn. Men Jørn fikset dette som om han aldri hadde gjort noe annet, moro å se folk som kan tingene sineSmilefjes

Planen var at vi skulle padle opp til Nordbyholmen og lage bål der, det passet meg veldig godt. Bortsett fra en kopp suppe, hadde jeg ikke spist siden frokost. Så et par brødskiver og varm kaffe, ja den tanken likte jeg godt. Ut fra hva Jørn sa på turen oppover, tror jeg han følte seg veldig trygg og godt fornøyd i sin nye farkost. Men jeg måtte smile litt da han skulle pakke i den, her er det ikke mye plass. Til og med den ekstra jakken, måtte han stappe ned i kajakken. Lukene er så små og lasterommene så grunne, at en skal ikke ha med så mye mer enn en thermos Smilefjes med åpen munn. Og Jørn som egentlig har med mye mer utstyr en alle andre, hadde innsett at her måtte en velge utstyr med omhu.

Her noen ord han selv skrev om første bekjentskap med ny kajakk.

Førsteinntrykk av Black Pearl:
Greit å komme inn og ut selv uten trening. Dette vil nok også gå lettere og lettere. Meget retningsstabil uten bruk av skegg. Tydelig stopp ved kanting og grei primærstabilitet. Kaldt vann og bekkmørke førte ikke til de helt store utfordringene, men føltes trygg. Svinger godt ved kanting og virker lettmanøvrert. Merket ikke noe til at vinden ville ta tak i kajakken selv om det blåste litt.
Helt ny sittestilling, men dette skapte ingen ubehageligheter. Men en tur på kun 7 km er for kort til å si noe om hvordan sittestillingen vil føles. Men ingen ubehag i kveld i ihvertfall. Kanting var litt annerledes siden det ble mer hoftevrikk enn bruk av knær.
Er nok en del teknikk som må endres :-)
...

Sammenlignet men Q-boat føles den mye mer stødig.
Fornøyd etter første tur :-)

Etter en rolig fin tur opp, var det utrolig godt å sette fyrstikka inn i veden og se den lyse opp en mørk nattehimmel. Utrolig hvor mye et bål gjør med en, da senkes skuldrene og tempo, en bare nyter varmen fra bålet og drømmer seg bort i flammene.

SEN22386                           Blide fra Jørn
SEN22380                           SEN22383
Etter mye skravling og en thermos kaffe, men litt brødmat attåt. Pakket vi sakene sammen, mens bålet ebbet ut. Turen tilbake gikk i medvind og medstrøms, så vi var tilbake i vormsund før ni.
Nok en fin opplevelse og et minne å ta med seg videre, underlig at ikke enda flere ser hvor fint dette er. Men kanskje greit også, vi slipper kø på vannet Smilefjes med åpen munn
Takk til Jørn for nok en trivelig kveld på vannet, alltid hyggelig å padle sammen med deg.