lørdag 27. oktober 2012

Nattpadling på Bjørknessjøen 25. oktober 2012

SEN22052
Torsdag 25. okt. hadde Jørn invitert til nattpadling og navigasjon på Bjørknessjøen, en opplevelse jeg gjerne ville være med på. Kanskje spesielt fordi jeg har liten erfaring med vinterpadling og trenger mer kunnskap.
Så jeg pakket ned godt med ekstra tørre klær, varmt drikke, hodelykt og ved til bålet vi skulle ha litt senere på kvelden. Ja det ligger en fin gapahuk her, som vi ønsket å bruke i pausen. Oppmøte skulle være klokken 18, ved Bunesnabben, en fin liten strand i nordenden av sjøen. Vi ble 4 stykker denne kvelden/natten og 2 av deltagerne har utdannet seg til instruktører, så jeg følte meg ganske trygg.
Jeg begynte min padle karriere i mars 2012 og selv om det fortsatt var vinter da, hadde jo sola begynt å varme litt. Denne kvelden var det 1°C minusgrader og sterk vind, det var meldt ca 7 m/s. Da vil effektiv/følt temperatur ligge på minus 8-10°C, det kan bli kaldt brrrr Smilefjes
Tabell over effektiv kulde og vindens virkning p sj

Det er derfor viktig for meg å bli med på en slik seanse, mer erfaring er nøkkelen til tryggere padling. Jørn hadde med kart og hadde også laget en rute vi skulle navigere etter, men jeg fant ikke mitt kompass før avreise. Så for min del, ble det kun kart og en gps som backup. Men det viktigste for meg var selve padlingen og di erfaringene jeg kunne få med kulde og vann, nattpadling er jo også moro.
Yr hadde meldt 7 m/s og jeg tror di fikk rett også, første etappe ble en “bumpy ride”. Vinden og bølgene på skrå bakfra og et skeg som var frosset fast, her ble det en vinglete men morsom padling hehe. Med bølger på opp mot en halv meter på skrå bakfra, ble det mye vann som skyllet inn over kajakken og mine neoprenhansker ble søkkvåte. Fingrene ble kalde og stive, noe som kan være en sikkerhets risiko. Så etter første etappe måtte jeg spørre Jørn om å få låne et par hansker av ham, godt å ha med en som har tenkt på alt Smilefjes med pen munn. Jeg fikk låne et pad padlevotter, så resten av turen var en drøm for min del. Når man ikke fryser og i tillegg føler seg trygg i kajakken, da er det bare å nyte turen.
Etter å ha navigert rundt til noen poster som Jørn hade laget på kartet, ble kursen satt mot gapahuken. Her ble det bålkos og Jørn laget "pannekake vafler" til oss Smilefjes
Bålplassen foran gapahuken er litt nedsenket, så effekten av bålet ble ikke helt god. Og med vinden rett på åpningen, fikk vi mer røyk enn varme fra bålet.

SEN22056  SEN22057
Praten gikk livlig om hvilke erfaringer som ble gjort, turen er godt beskrevet i Jørn sin blogg, den finner du her.
Etter å ha kost oss lenge og vel, satte vi kursen tilbake til stranda/bilene. Da var klokka blitt 22:00, helt perfekt i forhold til hva Jørn hadde estimert Smilefjes
Turen ga meg mye nyttig erfaring, så nå er det bare å vente på ny tur i nattens mulm og mørke. Men for egen del, så blir det ikke mer vinterpadling enda. Har bestilt nye vintersko og muffer, samt et par votter fra NRS. Når dette er på plass, så blir det med vinterpadling.
Andre ting jeg vurderer er om jeg alltid skal ha med primus på vinteren, en vet ikke hva som kan skje. Da kan en primus være avgjørende, samt at jeg vurderer om jeg alltid bør ha med litt ved. Skulle man velte å bli våt, tar det ikke lang tid før man blir for kald til å utføre selv enkle ting.

En stor takk til mine medpadlere denne kvelden: Jørn, Bjarne og Frode.