søndag 21. oktober 2012

Håøya rundt 20 oktober 2012

SEN21933
Lørdag fikk jeg endelig sjangsen til en ny tur i saltvann og på steder jeg ikke har padlet før. Tidlig lørdag morgen (08:00) møtte jeg Frode ved Rånåsfoss, så pakket vi alt i en bil og satte kursen mot Drøbak.
Yr hadde meldt til dels store mengder nedbør denne dagen, men det la ingen demper på forventningene. Vi la ut kajakkene i Husvika tror jeg det heter, der Drøbak kajakk klubb holder til. Ja rett ovenfor Oskarsborg festning og siden regnet øste ned, fant vi et tak hvor vi skiftet til tørrdrakter. Da kunne vi om ikke annet starte turen tørre, så fikk resten bli som det ville.
SEN21917
Vi hadde på forhånd diskutert hvem vei vi ønsket å padle, sett i forhold til vær og vind. Så vi valgte å padle nordover østsiden av Håøya, da ville vi ha motvind på første delen av turen og litt i le på andre siden.
Først måtte vi jo krysse skipsleden ut til Oskarsborg, her kan det som kjent være mye båttrafikk. Så vi sjekket nøye før vi padlet di ca 700 meterene over til øyene, alt gikk veldig greit. Oskarsborg består egentlig av to øyer/holmer og heter Kaholmane, vi padlet under en liten bro mellom øyene.
SEN21921
Jeg var litt overrasket over hvor fine høstfargene var her, en markant forskjell fra der jeg bor. Enda det ikke er mer enn 8 mil hjemmefra, men selvsagt 160 meter i høydeforskjell da :-)

Etter ca 5,5 km padlet vi inn i sagbukta, hvor vi tok oss en lett lunsj og kaffe for min del. Ja et par sigaretter ble det også, det hører til sikringskosten min:))

SEN21930   SEN21928
Vi har nå padlet langs søndre del av Håøya som også er barskogsreservat og været har vært rolig, men jevnt mye nedbør. Etter vår lille rast, fortsatte vi mot nordenden av øya. Her fikk vi merke vinden mye bedre og fikk noen herlige bølger på rundt halvmeteren, det var moro:)))
Har ikke bilder av dette, men kanskje noe film. Har ikke rukket å se på noe av opptakene enda, det får jeg ta etter morgendagens tur på Steinsfjorden. Etter å ha rundet nordenden og inn i bukta etter Bjørnehue, møtte vi på en liten samling geiter. Og Frode plukket opp en vakker liten sjøstjerne fra det krystallklare vannet.


SEN21936  SEN21938
Vi var også en liten tur i land ved Dragsundet, fordi jeg måtte bytte batteri i GoPro kamera. Men i øsende regn er det ikke lett, så det dugget etterpå.

SEN21945

Tilbake ved søndre Håøyas vestside, krysset vi over mot Raudholmane for å finne et sted å innta middagen. Vi ville helst finne en lun plass, hvor vi også kunne lage bål for å varme/tørke oss litt. Vi fant etter hvert en plass i sørenden av Gråøya, men innså at det ville være umulig å lage bål i øsende regn. Så vi prøvde heller å sette opp en tarp på den steinete stranda, ikke lett å få feste til plugger her. Tror egentlig vi satt midt i en bekk, men det var jo uansett vått alle steder :)

SEN21958  SEN21953

Etter en god lang rast uten det etterlengtede bålet, satte vi kursen mot sørenden av Håøya. Med tanke på at vi er i slutten av oktober og klokka var blitt kvart over fem, da er det ikke mer enn en drøy time igjen med dagslys. Vi hadde under hele turen håpet å møte på danskebåten eller andre store skip,uten å se snurten av noen. Ingen av oss er noen storforbruker av danskebåten, så vi var usikkre på seilingstidene. Skuffelsen ble stor da vi nesten var i enden av Håøya og kunne konstatere at danske båten passerte, men at vi var alt for langt unna til å ha noen glede av bølgene eller å kunne iaktta den på nært hold :(

Glemte å nevne at vi så sel utenfor gråøya, artig å oppleve. Ellers var det ikke mye dyreliv å se, en Skarv og en enslig Lomvi som ble passert på behørlig avstand.

Å padle forbi Oskarsborg i skumringen er nok finere i måneskinn en i regn og tåke, men allikevel ga det en fin stemning å se lysene fra borgen.

SEN21971

Så var nok en tur over og vi har mange gode minner å ta med videre, men er nok ikke flink nok til å beskrive hvor fint det egentlig er på slike turer. Du må nesten bli med og oppleve det selv :)

Personlig har jeg stor glede av slike turer, se naturen som stadig endrer seg og di forskjellige nyansene i lyset. Vi var ute på vannet i nesten ni timer, men det føltes som om vi bare hadde vært borte et par tre timer. Utrolig hvor fort tiden går, kanskje fordi man glemmer alt annet og bare er fokusert på opplevelsene der og da!!

En stor takk til Frode, som jeg nå har hatt utallige turer sammen med. I morgen er det en ny dag med padling, gleder meg stort :)

Drbak - Hya
Noen bilder har jeg rappet av Frode Smilefjes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar