lørdag 15. juni 2013

Djupeklo og en tanke

Technorati Koder: ,,

Som alltid har jeg lyst å padle tur og hadde veldig lyst til å padle saltvann denne helgen. Tanken på å padle fra Djupeklo til Kosterøyene, har jeg tenkt på lenge. Men værvarslet for dette område var ikke særlig bra, mye vind og mye bølger var meldt.
Jeg var derfor usikker på om jeg ville komme lengre enn til stranden på Djupeklo (bilde over), men idyllen på bilde lyver:) Siden det var fredag og jeg hadde vært på jobb først, ble det kvelden (ca 19:00) før jeg kom frem. Så la ut fra stranden 20:10, mens sola fortsatt skinte og vinden var rundt 10 m/s.fra sørvest. Men er jo litt i le der inne, så det ble ikke noe særlig sjø/bølger før jeg var nesten ute ved Grindskjæret. Her er det noen grunner og litt trangt, så sjøen blir rotete å padle i og bølgene større.

Det var vel omtrent her jeg måtte bestemme meg for å krysse eller snu, det er ca 4,5 km til land på andre siden fjorden. Jeg var også klar over at det var meldt bølger på 2 meter + og økende vind frem mot midnatt. Men selv om jeg hadde vært oppe siden klokka 04:00 den morgenen, følte jeg meg pigg og i god form til å padle. Dessuten var det jo moro med litt bølger :)
Kajakken var passe tungt lastet og lå godt i vannet, og tok bølgene veldig fint. Så jeg bare fortsatte utover og holdt kurs mot fyret på Lyngholmen, selv om jeg la nesa på kajakken litt mer mot vest på grunn av vind og avdrift.
I enkelte perioder der ute, var det vanskelig å fastslå om jeg hadde noen fremdrift. Bølgene ble også til tider greit store og laget sånn fin krøll på toppen, da ble det gjennom bølgen og ikke over den. Noen var sånn at nesten halve kajakken var i lufte, før den plasket ned på andre siden. I tiden der ute storkoste jeg meg og det kom flere sånne johooo der ute hehe. Av en eller annen grunn, fantes det ikke en båt å ser her ute. Kanskje like greit, siden di neppe hadde sett en liten kajakk mellom bølgene. Jeg hadde flere ganger lyst til å ta noen bilder, men fant det ikke mulig å slutte padlinga. Her måtte jeg hele tiden ha åra i vannet og holde fremdrift på kajakken, slik at jeg var klar til neste bølge.
Det er en del grunner der ute, som gjør at det noen steder blir ganske heftige bølger, med fine krøller på toppene.

Den fantastisk morsomme turen over, gikk på en time og førti minutter og nøyaktig en time på selve kryssingen. Siden klokken nærmet seg ti på kvelden og det var lenge siden jeg hadde spist, ble det en god pause på Lyngholmen. Ja fikk i meg både kaffe, røyk og litt mer kaffe :)) Utrolig mye energi i denne kaffen, så det bar ut på vannet igjen etter en snau times rast. Lyngholmen så ut til å være krevende å telte på, så hadde veldig lyst til å padle ned til Akreøya. Det var en tur jeg estimerte til ei drøy mil til, noe jeg fint mente jeg kunne klare og kanskje få opp telt rundt ett halv to på natta. Det skulle fortsatt holde seg på rundt 10-11 m/s, selv om noen vindkast er en del høyere.
Vinden merker du jo bare på toppene og har ikke samme effekt som på ei elv eller et lite vann. Men padlet nå ut for å sjekke forholdene videre mot vest, jeg visste at det kanskje kunne være noen utfordringer her. På kartet kryr det av grunner og skvalpeskjær flere kilometer nedover, så ikke sikkert det ville være mulig å padle videre.

Jeg padlet ca en kilometer utover på innsiden av Lyngholmen og ned mot neset på Vesterøy, men så på lang avstand at det ikke så helt bra ut. Bølgene var nok ikke mer enn fra en til to meter pluss, men fikk voldsom kraft innover grunnene. Litt dårlig lysforhold (vi har ikke midnattsol), gjorde det også litt vanskelig å padle i disse bølgene. Og siden det er så mange grunner her, måtte jeg i så fall langt ut på havet om jeg skulle fortsette. Valget ble her ganske enkelt, snu og overnatte på Lyngholmen :)

Technorati Koder:

Å skulle sette opp en lavo på stengrunn er utfordrende og med vind på rundt 10 m/s gjør det ikke særlig lettere :))

SEN25204

Utrolig nok sto teltet hele natten og jeg våknet klokken syv av at det var alt for varmt inne i teltet. Etter å ha vært oppe i drøyt 21 timer og sovet 6 timer, følte jeg egentlig at jeg skulle ha sovet litt til. Men nå var det jo morran og kaffen ble kokt, vindjakke ble satt på og kaffen tatt ute i sola. En perfekt dag for padling føltes det som der og da, selv om jeg både hørte og så dønningene slå mot land. Men jeg visste at vinden skulle løye utover dagen, så jeg gikk en tur opp på toppen av øya for å se hvordan det så ut på yttersiden.

SEN25207

Sjøen så mye bedre ut i da og det var et vakkert syn, men Yr sa at vinden skulle øke på igjen søndag. Tanken ble da at å padle tilbake søndag, med 1-3 meter brytende bølger bakfra er lite fristende for en uerfaren padler, så turen ble forkastet der og da. Dessuten skulle det bli grått og regn søndag også, enda en grunn til ikke å padle lenger.
Også hadde jeg jo hatt en helt super tur kvelden føre, nok til å føle at jeg hadde vært på tur.

Så kartet ble funnet frem igjen og ny rute ble valgt, først gjennom et smalt sund på innsiden av Seiløy. Sundet er så grunt at du kan vasse igjennom på det smaleste.

SEN25214

På yttersiden traff jeg på en padler fra Kråker øy, som var ute på tur alene og hadde ingen spesielle planer annet enn å padle. Så vi padlet sammen over fjorden, med Strømtangen fyr som mål. Med vinden i ryggen og kun små bølger, gikk turen over på en halv time. Her tok vi en rast sammen og snakket litt, før han fortsatte sin ferd innover fjorden. Jeg valgte å ta en lunsj her og hadde lyst til å finne et sted Frode mente det skulle være mulig å padle igjennom, men som vi ikke fant sist vi var på disse kanter.

Jeg hadde sjekket kartet og visste hvor det skulle være, men opplysningene viste seg å være feil.

SEN25218

Du kommer hit og må i så fall bære kajakken 100 meter over til innsiden, da sparer du turen rundt Strømtangen. Kan sikkert være lurt om en kommer ut for dårlig vær og høye bølger :)

Kart Jupeklo til Lyngholmen

Selv om turen ble vesentlig kortere enn hva jeg hadde håpet på, ble det allikevel en super tur. Jeg har også lært litt mer om hva vest og sørvestlig vind på mer enn 10 m/s gjør med forholdene på disse kanter.

Selv om jeg hadde det utrolig moro ute i bølgene fredag kveld, ser jeg at det er litt på kanten av hva som er forsvarlig padling. En velt i slike bølger, kan gjøre en cowboy entring noe utfordrende. Så anbefaler ingen å prøve samme tur under tilsvarende forhold.

Nok en tur er lagt på minnet og noen nye erfaringer er gjort :)