torsdag 20. juni 2013

Alene på tur

 

Torsdag var min eneste fridag denne uka og dette ville jeg utnytte til fulle, spesielt siden finværet er borte igjen på fredag. Og siden flatt kaldt flomvann, ikke fristet like mye som varmt saltvann. Ja da var det ikke vanskelig å velge denne dagen, så kursen ble satt mot Drøbaksundet.

SEN25259

I båthavna her er det lett å sette ut og muligheter for parkering også, derfor et greit utgangspunkt for dagens tur. Det var meldt strålende sol og 20-25 varmegrader, så tanken var en ren kosetur i sola.

SEN25260

Men først må selve sundet krysses, et sted en må sjekke nøye før man krysser. Her går alle di store båtene som en ikke vil møte midt i skipsleden :)
SEN25263SEN25264

Dette gikk jo helt uten dramatikk og jeg kunne fortsette på sørvest av Bergholmen(bilder over), en vakker holme jeg ikke har padlet rundt før.

Planen var å padle videre over til Raudholmane (bilde under), men ville ikke krysse rett over. Så holdt meg langs Håøya til jeg fant det fornuftig å krysse, det er en del mindre båter som frekventerer dette omeråde og di ser kanskje ikke en liten kajakk.

SEN25266

Det blir derfor ofte opp til meg og sørge for ikke å være der di er, utfordrende nok det. Inne ved Sætre er det en marina også, derfor kanskje litt ekstra trafikk dit. Men midt på dagen en ukedag, det er nok ikke da det er mest båter ute. Så uten forstyrrelse kunne jeg padle på innsiden av Torvøya og Killingøya, et sted som ser ut til å være for di som har råd til mer enn en kajakk :)

SEN25272

Etter å ha surret rundt øyene på oppdagelsesferd, ble det strandhugg på Håøya.

SEN25274

Her ble det tid til både kaffe, røyk og mer kaffe, mens sola stekte fra knall blå himmel. Med tanke på at jeg snart skal på en ukestur, hadde jeg kjøpt inn noen poser REAL. Aldri testet dette før og måtte finne ut om dette kunne være alternativ mat for meg, vanlig mat kan være utfordrende om det blir varmt.
Om det smakte godt ? Tja det vil jo fungere og smakte helt greit om man ikke skal leve for lenge på slikt. Dette er jo mat som egentlig er laget for forsvaret og i krig vil di fleste av dem dø før di rekker å spise mer enn en slik pose :))
Det ble nå uansett en lang rast her, godt å kose seg litt i sola og vite at man har all verdens av tid og ikke mer enn ca 10 km tilbake til bilen. Så klokka passerte halv seks før jeg forlot denne plassen og padlet den siste biten tilbake. Yr hadde meldt ca 3 m/s for hele dagen, men bommet nok bra på den spådommen. Både på vei ut og på vei hjem, hadde jeg nok mellom 6-8 m/s fra sør. Nok til å lage hvite topper på bølgene, uten at di var mer enn 30-40 cm høye.
Da jeg var nesten tilbake ved Oscarsborg, fikk jeg øye på et cruiseskip på vei utover.

SEN25287

Så ventet mellom Kahomene til det hadde passert, kanskje lurt å ikke bryne seg på så store båter :)

SEN25289

SEN25293

Kart Håøya

Nok en tur er lagt på minne, en opplevelse jeg kan leve noen dager på. Trives utrolig godt alene på tur også, derfor er det lett for meg å reise når det passer meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar