tirsdag 7. mai 2013

Ut på tur med kajakk igjen

SEN_0671

Utrolig hvor mye en kan oppleve, bare man har en kajakk:)

Søndag 5 Mai skulle Kajakkentusiastene ha sitt månedlige entusiasttreff og nyåpning av butikken på lørdag, derfor reiste tre fra HERO nedover lørdag formiddag. Vi ville ut på Bramskjæra å campe og få med oss entusiasttreffet på søndagen.

Jeg elsker å være på tur og hadde gått å gledet meg i dagesvis, endelig ut på tur igjen. Yr har ofte litt vanskelig for å bestemme seg og endret på værmeldinga flere ganger i dagene før avreise, stoler ikke på dem og sier fanken når di har rett allikevel :))

Gråvær og regn var vel det som ble meldt, pluss en haug med vind hmmm. Vind er slitsomt å padle i, men bonusen er bølger. Og bølger er jo moro, så ingen grunn til å deppe over været. Ja det skulle faktisk bli sol på søndag også, sol med vind. Irriterende at di fikk rett begge dagene, men godt med sol uansett om det er meldt eller ikke.

Jørn plukket meg opp halv ni lørdag morgen og drøyt 2 timer senere var vi på plass og kunne laste kajakkene med alt vi trengte for en helg ute på en øde øy.

SEN24636

For å komme hit ut, må en padle nesten 2 km. Men en perfekt plass å campe i forhold til å være med på entusiasttreff, så her ute blir det nok mange netter i tiden som kommer. Turen ut hit, gikk i litt motvind og bølgeskvulp. Men ikke mer enn at det bare var moro også må en ta i litt for å komme frem, Yr sa det var rundt 12 m/s på denne tiden og skulle øke på utover ettermiddagen.
Hadde egentlig trodd det var flere her ute nå, men mulig været hadde skremt noen fra tanken på å telte her denne helgen!
Etter å ha satt opp teltene og sikret oss mot at di skulle blåse bort, måtte vi ha i oss litt mat. Vi skulle jo padle mer i dag og trenger energi for å takle slike forhold. 12 m/s og økende, ja det kan jo bli krevende for en innlandspadler:)
SEN24637Med vind fra sørvest og teltplass i vika på nordøst, da er man litt i le for den sterke vinden som råder på andre siden av øya.
Siden det ble bare oss tre her, ville vi ta det litt forsiktig å ikke gå helt ut i åpen sjø. Men litt snirklig rundt holmer og skjær, er moro det også.

SEN24640

Siden jeg har utrolig mange planer og tanker om fremtidig padling, så er dette nyttig læring for meg. Jeg har alt for lite trening i bølger og lite erfaring med hvilke bølger jeg kan forvente i forhold til meldt vind. Derfor er jeg litt opptatt av å vite vindstyken vi padler i, det gir meg et grunnlag for senere vurderinger.
Jeg har enda ikke kjøpt meg hjelm, mest fordi jeg ikke har sett at jeg har noe bruk for det. Men her oppdaget jeg fort at uten hjem, ja da tar man det litt forsiktig. En velt her og bli slått inn i berget uten hjelm, lite fristende :))
Så det ble mye jeg skulle ha prøvd denne helgen, men som jeg måtte holde meg unna.

SEN24642

Men vi fant mange fine passasjer og lekeplasser på lesiden også, nok til å ha det litt moro.

SEN24647

SEN24653

SEN24655

Som du ser på bilde over, så har vi ingen ting på yttersiden å gjøre nå. Bilder viser skjelden hvor store bølgene er, men her er det bølger på opp mot 1,5 meter.

SEN24657

SEN24661

SEN24664

Etter å ha lekt oss en stund her ute, padlet vi tilbake til campen. Da møtte vi flere padlere også, og noen av dem skulle overnatte ute på øya sammen med oss. Kjempemoro at vi blir flere, da åpner det seg muligheter for mer utfordrende padling også:)

SEN_0667

Vi ble seks som skulle overnatte her ute, Sam,  Astrid B. og en hyggelig kar jeg ikke klarer å huske navnet på satte opp sine telt.

SEN_0679

SEN_0673

Vinden økte på ganske mye utover ettermiddagen og det så ganske vilt ut der ute, dette kan bli moro:)
Nå som flere erfarne padlere skulle være med ut, da er vi jo litt tryggere.

SEN_0683

SEN_0685

SEN_0687

SEN_0689

Nå skulle jeg hatt masse bilder fra turen ut i bølgene på ettermiddagen, men hadde mer en nok med å padle og leke i bølgene.

SEN_0707

Vi var nok her ute i nesten 2 timer tror jeg, før vi vendte tilbake til campen.

Jørn Hagen har laget en video fra denne turen, med bilder og film lånt av Anders. Som du kan se på filme, så har jeg ingen ting å gjøre inne i bråttet uten hjelm. Men det så veldig moro ut og må nok prøves en annen gang :)
Men jeg fikk lekt litt i bølgene lengre ute, noe som også gir litt trening. Men med vind på opp mot 17 m/s, er det tungt å snu en så stor turkajakk i vinden.

Bilde tatt av Frode
Det var godt å komme seg tilbake til campen etter dette, selv om jeg alltid vil ha mer padling hehe

SEN_0720

Det fine langbordet fikk stå alene denne ettermiddagen, vi fant oss heller en plass i le for vinden. Ja etter at alle hadde vært usosiale og laget seg middag i eget telt, kan jo ikke fyre primus ute i slik vind:) Siden jeg har god plass i forteltet mitt, kom Frode over og laget maten sin der. Mye hyggeligere med noen å snakke med, men hmmm ingen bilder her heller.

SEN_0721

SEN_0724

SEN_0728

SEN_0734

Det ble en fin kveld i ly for vinden, mens skravla gikk om padling og ja padling:)

SEN_0740

Neste morgen våknet jeg tidlig og åpnet teltet for å sjekke været, blå himmel og sol var det som møtte meg. Vinden rusket fortsatt godt i teltet, men ellers var det stille i campen. Kunne jo høre at enkelte sov noe tyngre enn andre, uten å nevne navn Jørn :)
Nå var det bare å fyre opp primusen og lage litt kaffe, da er livet herlig. Duften av nykokt kaffe og en rødmix, da kan dagen starte. Det ble noen kopper kaffe nå, før jeg ble rastløs og måtte ut en tur å se på været. Så tok med kamera og tuslet meg en tur på morran, mens alle andre fortsatt sov.

SEN_0754

SEN_0756

SEN_0757

SEN_0761

SEN_0769

SEN_0783

Det ble etter hvert litt liv i resten av campen også og frokosten ble inntatt i le for vinden.

SEN_0828

SEN_0832

SEN_0836

SEN_0840

SEN_0844

SEN_0859

Nå var det jo søndag og vi skulle på entusiasttreff, et arrangement som Kajakkentusiastene har en gang i månden. Dette er så populert at det samler folk fra alle kanter av østlandet, noe som gjør det ekstra moro å være med. Så etter at alle hadde spist og pakket sammen telt og utstyr, padlet vi inn til Omrestranda og tømte kajakkene. Det er ganske mye lettere å padle med tom kajakk enn en kajakk som er fullastet med utstyr:)

SEN24682

Bør kanskje nevne at jeg fikk låne grønnladsåre av Sam på veien inn, litt uvant å padle med en slik trepinne. Men det fikk jo mange til å smile litt ekstra, siden jeg er ganske flink til å mobbe alle som padler med en slik trepinne:))
Om jeg ble overbevist om at slike trepinner er best å padle med ! Nei det ble jeg nok ikke, men litt overrasket ble jeg allikevel. Selv om det føltes som om den ikke skulle gi noe fremdrift, padlet jeg uanstrengt i samme fart med denne som med min vanlige åre. Tror nok at i sterk vind, vil en slik åre ha noen fordeler. Men om min Shuna har for store blader i vinden, så er nok min Aquabond like bra i vind som denne.

SEN24687

Vi ble mange som skulle padle søndagens tur, usikker på hvor mange vi var. Noen skulle nok ut i litt heftigere bølger, men vi ble rundt 25-30 stykker som skulle være med på den organiserte turpadlingen. Anita og Eirik skulle lose oss rundt i trygge farvann, godt gjort å holde styr på så mange padlere.

SEN24689

Etter en opptelling på Omrestranda og litt info om dagens padling, skulle alle samles inne i havna. Dette er rett ved der di har etablert den nye butikken sin, helt genialt å ha butikken så nærme vannet. På bilde ser du et hvitt hus med rødt tak, rundt hjørne her ligger butikken.
Anita lovet både mat og kaffe etter dagens padling, ja butikken skulle spandere mat på alle sammen:)

Så nok en gang krysset vi over mot Bramskjæra også i dag med motvind og litt bølgeskvulp. Og nok en gang fikk vi leke oss litt i bølgene på yttersiden av øyene, moro å prøve å finne en god surfebølge:)

SEN24691

SEN24698

SEN24697

Det blåser mindre i dag, så mye lettere å padle her ute:)

Etter en lang søndag med mye padling og felles lunsj på Bramskæra, ble det en tur til butikken. Her fikk vi både servert mat og kaffe/brus og et foredrag av Thomas. Han hadde vært på Grønnland og padlet i flere uker, sammen med to andre. Men siden vi hadde lang vei hjem og Jørn nok hadde avtalt med kona om forventet hjemkomst, fikk vi ikke med oss hele historien.
Den nye butikken til Kajakkentusiastene var kjempefin og nå var det mye mer utstyr utstilt i butikken, et stort pluss for oss som liker å se varene di har å tilby. Litt artig innslag for meg var bilde på utsiden av disken deres

20130505-017

Her er det bilde av teltet mitt fra et treff i 2012 og jeg sitter på baksiden og lager sikkert kaffe som vanlig :)

Tusen takk til alle som har vært med denne helgen og en kjempetakk til Kajakkentusiastene som klarer å samle så mange glade padlere:)

Jeg kommer snart igjen og anbefaler alle andre å gjøre det samme :)

Jeg vil også oppfordre alle kjente og ukjente til å bruke Kajakkentusiastene, når di skal handle utstyr. Di gir oss så mye padleglede, da kan jo vi gi noe tilbake :)

Legger ved en link til Kajakkentusiastenes egne bilder fra turen.

Klikk her for å se nettbutikken: