tirsdag 28. mai 2013

Grunnkurs Hav

I 2012 tok jeg selv grunnkurs hav og i år er jeg med Padle i Nes som assistent, da kan jeg hjelpe andre til å finne lykken i kajakken.

SEN24961

På slike kurs møter det opp folk som aldri har sittet i en kajakk før og en får lov å følge dem fra første padletak, til du ser di mestrer kajakken.

SEN24972

Som assistent har jeg også muligheten til å se alt litt fra sidelinjen også, iaktta den enkeltes iver etter å lære å forstå.

SEN24974

På helgens kurs var det flere som ikke hadde sittet i kajakk før og noen som hadde prøvd litt, men Eli var også med på dette kurset. Hun kjenner jeg fra utallige turer på vannet, så hennes mål med kurset var nok litt annerledes enn for andre. Men påfyll av kunnskap er noe vi alle trenger og et slikt kurs er nyttig for alle som vil noe med padlingen sin.

SEN24978-1

Alt jeg selv lærte på kurs den gang jeg tok det, har jeg selv brukt og hatt god nytte av i ettertid. Nå håper jeg at også denne gruppa tar med seg alt  di har lært og bruker det aktivt i sin utøvelse av padlingen.

SEN24985

Noe av det di fort oppdager er felleskapet og det å hjelpe hverandre til å lykkes. En hjelpende hånd når en skal i land, er et godt eksempel på at man føler ansvar for hverandre.

SEN24989

SEN24991

Jørn er flink til å formidle budskapet på en enkel og lettfattelig måte:)

SEN25000

SEN25011

Dag to på et slikt kurs, er lagt opp som en tur. Da får den enkelte testet ut alt di lærte på dag en og litt til.

SEN25004

Dag to er også viktig på flere måter, i tillegg til at en får trent mer på den en lærte på dag en. Di aller fleste begynner jo med kajakk, nettopp for å kunne padle tur senere. Og uansett om du skal padle på et stille skogsvann eller i åpent hav, så har turpadlingen mange felles utfordringer. Det lille idylliske skogsvannet kan plutselig endre seg fra blankt vann, til vind og krappe bølger. Mange tenker at det blir da ikke store bølger på et skogsvann, men det kan bli bølger der også. På åpen sjø, blir bølgene ofte litt lengre og større. På skogsvann blir di kanskje bare opp mot en halv meter høye, men di kommer tett og er veldig krappe.

SEN25034

 

SEN25040

SEN25043

SEN25044
Lærer du deg egenredning og kameratredning, så kommer også trygghetsfølelsen. Om du da senere skulle velte, så vet både du og dine medpadlere at alt går bra.

SEN25048

Selv om dette ikke er noe jeg har planer om å holde på med i årene som kommer, så er det både moro å lærerikt å være med og hjelpe andre til å finne gleden i kajakken.

Padle i Nes v/Jørn, har en god tilnærming til mestring av kajakk. Det er en av grunnene til at jeg ble med som assistent i år, og at fokuset er padleglede uansett hvilke ambisjoner den enkelte har.

SEN24971

Helgens kurs har også fått flere til å oppdage HERO, så nå blir vi kanskje enda flere på torsdagspadlingene :)

Ønsker du å lese mer fra selve kurset denne helgen, får du en full oppdatering her: http://jllesblogg.blogspot.no/2013/05/sesongens-frste-grunnkurs-hav.html

 

Har du lyst til å melde deg på et kurs selv, så finner du dette her:
http://kurs.padleines.com/#category9

 

Grunnkurs hav foregår på Bjørknessjøen, en perle i seg selv. Her har jeg hatt utallige turer med kajakken og kan absolutt anbefale denne innsjøen, for den som vil padle seg en tur.

2 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig omtale Svein Erik.
    Godt å ha deg med for å dele dine erfaringer rundt turpadling. Det er også godt å ha med en person som ennå ikke har rukket å distansere seg fra det å være nybegynner :-)

    Gleder meg til å følge med deg neste sesong og se hvilke ekspedisjoner du legger ut på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror vi alltid bør huske på hvordan våre føste opplevelser med kajakk var og gi alle en mulighet til å kjenne på mestringsfølelsen :)
      Og uansett hvilket nivå vi er på, så er det alltid et nivå over. Derfor er vi også alltid nybegynnere i forhold til neste nivå, så på en måte vil jeg alltid være en nybegynner :)

      Slett