torsdag 2. mai 2013

1. Mai er så klart kajakk dag :-)

Kajakk til folket er vel en grei parole for oss padlere eller !!

Nå var jeg så heldig at Torgils BarskeGlæder Utne hadde invitert til Oprapadling, med oppmøte i Ormsundet. For di som er like ukjent her som meg, så er det i nærheten av Bekkelaget om det hjelper litt:)
Kart

Jeg har lenge hatt lyst til å padle her, så dette passet fint og jeg gledet meg veldig. Vi ble seks stykker fra HERO som ville bli med, utrolig moro at så mange fra oss skulle dit. Så det ble meg Bernt, Heidi, Jørn, Tor og Frode, som møtte opp i god tid før klokka 10 i dag.
Nå tror jeg ikke Torgils var helt forberedt på at så mange skulle møte opp, men totalt ble vi 19 kajakker på vannet. Tenk for et vakkert syn med så mange kajakker og jo da vi vekket nok oppsikt rundt om kring.

SEN24555

SEN24560

SEN24564

Jeg er ikke godt kjent her inne og uten kart, ble det litt vanskelig å holde styr på alle øyene. Men kjente igjen Langøyene, for der hadde jeg vært før og gått rundt hele øya.
Jørn hadde heldigvis kart og kunne etter litt studering av kart, fastslå hvilke øyer vi passerte. Jo da med litt hjelp av Frode, som sikkert har memorert hele ruta før avreise i dag :)
Turen gikk på sørsiden av Rambergøya og forbi Lindøya og Nakkholmen, før vi rundet inn mot det velkjente Dyna fyr.

SEN24568

SEN24570

(Skjæret ble overdratt fra den norske Stat til Christiania Havnevæsen med formålet å bygge et fyrtårn i 1873. Fyrbygningen ble oppført i 1874. Den første tiden var fyret utstyrt med et fast hvitt lys og en tåkeklokke. I 1928 ble fyrlyset elektrisk og klokken ble erstattet med en nautofon. Hele fyret ble automatisert i 1956 og samtidig ble fyrvokterstillingen inndratt. Senere ble huset overlatt til Oslo Froskemannskole og de fikk i oppdrag å vedlikeholde bygningsmassen. Siden 1992 har fyret vært brukt til selskapslokaler og restaurantdrift i regi av Fursetgruppen restaurant group.)

Vanvittig artig å kunne padle hit, siden jeg bare har sett dette fra store båter på avstand. Været var upåklagelig, selv om sola slet med å trenge gjennom skyene. Men med rundt 10 grader i lufta og nesten ikke vind, ja da er det bare å kose seg. Nå var det meldt ganske bra med vind utover dagen, noe Yr skulle få rett i senere på dagen.

SEN24580

SEN24582

Torgils guidet oss inn i ei fin grunn og beskyttet vik, innenfor Hebern på Bygdøy, her ble det en liten rast og mulighet for å finne frem thermosen, eller Rødmix’en for min del da :)

SEN24584

Som du ser på bilde over, klarte sola å titte gjennom. 19 kajakker på rekke er nå et vakkert syn for oss som liker padling, og av 19 kajakker var det kun 2 like kajakker. Snakk om stor variasjon og bare 2 som har skjønt hvilke merke som er best hehe, ja ja den er nok ikke alle enige i :)))

Men vi måtte videre, klokka stopper ikke selv om vi stopper, så vi var snart på vannet igjen og padlingen ble mer urban nå. For ferden vidre gikk inn til Tjuvholmen, her ble vi nok foreviget på mange mobilkamera. For folk stoppet opp og tittet, en spurte også hva om det var kurs eller tur også.

SEN24586

Ganske artig og veldig uvant å padle slik, for oss som kommer fra bygda.

SEN24588

(Navnet Tjuvholmen stammer fra 1700-tallet. Før annen verdenskrig var Tyveholmen også i bruk, som den dannede formen. Tjuvholmen er Vikamålets form. Navnet (Thiugholmen) er første gang nevnt i 1616, i en innskrift på Akershus festning. Man vet at tyver ble hengt her i 1730. Det var vanlig langs kysten med rettersteder på holmer og odder.
En gang har Tjuvholmen vært en øy, og det er oppfyllinger som ga landfeste. Den bratte knausen på 13 meter over havet (39 fot på kartet), som utgjorde mye av den smale tangen Tjuvholmen, ble sprengt bort en gang etter 1860.] Bukten mellom Tjuvholmen og Aker brygge, i dag Dokken, ble opprinnelig kalt Rakkerbukten, senere Tyveholmsbukten. Tyvholmsgrunnen som lå utenfor odden var en mye brukt fiskeplass.

I 1806 fant den tyske geologen Leopold van Buch på Tjuvholmen bergarten som fikk navnet rombeporfyr. Bergarten er spesiell for Oslofeltet.)

SEN24589

Vi passerte Vippetangen og inn mot det vellkjente Oprahuset, som jeg synes er et vakkert bygg, om enn noe dyrt :)

SEN24590

Men allerede nå kjente jeg at vinden hadde begynt å ta seg opp litt, selv om vi er litt i le bak Hovedøya her inne. Ja det var også Hovedøya som skulle bli neste stop på turen, for her skulle vi grille å kose oss. Torgils hadde tatt med seg flere engangsgriller, slik at alle skulle få muligheten til å grille seg noe godt å spise. Nå hadde vi vært ute i mange timer allerede, så det smakte utrolig godt med kaffe og nygrilla pølser.

SEN24597

SEN24598

En gammel myte sier at det finnes en hemmelig tunell fra Hovedøya og inn til gammlebyen, men denne er aldri funnet:) Kanskje det var munkene som holdt til her for lenge siden, som laget en tunell ?
Det var greit å kunne finne frem Jerven duken her, for vinden kleler fort ned en litt våt bekledning. Det var satt av god tid til pause og alle kunne kose seg med pølser og annet snack, Gro serverte til og med spekeskinke av den mer eksklusive sorten, det smakte jo fortreffelig :)

SEN24600

Når alle var gode og mette, fortsatte vi mot gressholmen. Men Yr hadde meldt riktig og vinden hadde tatt seg opp ganske mye, tror vi egentlig skulle ha padlet på sørsiden av Gressholmen. Men på grunn av vinden, valgte (klokt) Torgils å legge ruten på le siden av øya og krysse over til Langøyene.

SEN24601

SEN24602

Her ble det nok litt tungt å padle for noen, men en motvind på 8-10 m/s. Så vi brukte en halv time på å krysse over, en strekning på 1,6 km (padlet 1,8 km). I tillegg var gruppa spredd over et stort område, midt i skipsleia. Jeg skulle padle bakerst og sørge for at alle var med, ikke lett med så stor spredning i gruppa. Det blir litt sånn solopadlere på tur sammen:))

SEN24603

Tror di fleste satte pris på en kort pause på Langøyene, her ble det også gitt instrukser for videre padling. Nå skulle alle padle to og to sammen, noe som fungerte helt utmerket.

SEN24605

Siste kryssing skulle gå over til Søndre Malmøya, da ville vi få vinden på skrå forfra.

SEN24609

Utrolig moro å se på, når alt fungerer slik det skal. Så det ble en lang rekke og kanskje bra at det var lite båter på vannet denne dagen, selv om vi fikk en seilbåt som krysset litt nærme oss (kjørte på motor).

SEN24610

Tror ikke alle var vant til å padle i bølger og vind, så noen slet mer på turen over.

SEN24617

SEN24618

SEN24619

SEN24620

Også denne kryssingen er på ca 1,6 km og padlet distanse noe mer, her brukte vi nesten 45 minutter over. Det er nok litt mye om det hadde vært en dag med mye båter på vannet.

Etter en kort rast på andre siden, padlet vi i medvind tilbake til brygge hvor og kunne konstatere at nok en opplevelse kunne legges på minne. For min del var turen så bra at jeg håper Torgils inviterer til ny tur neste år, dette kan bli en fin tradisjon.

En stror takk til Torgils, som guidet oss rundt her og gjorde dette til en så vellykket tur.
Tusen takk til alle dere andre som også var med og gjorde dagen til en hyggelig opplevelse, vi padles snart igjen.