mandag 8. april 2013

Engelsviken til Bolærne Østre

Tanken hadde vært der en stund, både om denne og andre turer. Men det tok litt tid å gå fra tanken om, til å realisere. Hadde sjekket kart og funnet ut at avstanden over, var akkurat passe til denne type tur. Jeg har invitert noen padlevenner på tur senere i sommer og trenger mer erfaring i å padle på sjøen, noe som ikke helt kan sammenlignes med innlandspadling.

Men hvem blir med på en slik tur ?
Etter en padletur med Frode, spurte jeg om han var klar for litt mer utfordrende padling. Vanligvis liker han å bruke litt tid på å svare på slikt, men her var det et klart ja med en gang. Da er vi plutselig to som padler og jeg ser da at dette kan være mulig å realisere, dette blir spennende.

Valg av helg var ikke helt tilfeldig, for jeg hadde vært på Camp RulleRolf rett før påske. Og der hadde jeg laget en delvis avtale med Rolf om at vi skulle komme på besøk første helg etter påsken, på den tiden skal selen være ganske aktiv. Og Rolf er lommekjent i dissa farvannene, dermed også den beste guiden vi kan få på en slik tur.

Dette er opplevelser jeg gjerne vil at andre skal kunne dele med meg, men alle kan jo ikke krysse fjorden får å bli med på selsafari. Så jeg ringte Rolf og fortalte hva jeg hadde i tankene, noe han var veldig positiv til. Så planen ble at Rolf skulle guide di som ville, ut fra Nøtterøy. Han kunne visst egentlig ikke padle denne dagen, men ville jo hjelpe til. En stor takk til deg Rolf, som stiller opp slik.

Men første helg etter påske, kanskje ikke den beste helgen til å få med andre på tur hehe. Ja ja vi fikk jo prøve da, så la ut følgede på facebook:

Bolærne tur

Påsken er over og flere vurderer kanskje kajakk fremfor ski nå!
Da har du muligh...eten til å bli med på et lite eventyr 6 og 7 april.
Da skal jeg og Frode padle fra Engelsviken (Østfold) til Bolærne Østre (Vestfold) og overnatte der i telt, for så å padle tilbake på søndag.
Dette innebærer en kryssing av Oslofjorden ganske langt ute, en strekning på ca 12 km. Men 7 km er i åpent vann, uten mulighet til å stoppe. Men været ser ut til å bli ganske bra, så største faren er nok skipstrafikken.
Men været på havet er som i fjellet, det snur fort og varslet vind kan fort bli sterkere enn det som er meldt.
Denne kryssingen vil derfor kun være mulig for di som er relativt godt trent på å padle langt, og har trening i å padle i bølger og vind. Det er også fortsatt iskaldt i vannet, så vinterutrustning er et krav og en selvfølge for alle som ønsker å være med.
Men jeg har en hyggelig padlevenn på andre siden av fjorden, som gir oss en unik mulighet. Rullerolf kan guide en gruppe ut til øya, fra den siden. Utrolig snilt gjort av ham, da han egentlig ikke har tid til å padle denne dagen.
Det vil også bli en tur for å se på/etter sel, enten lørdag eller søndag.
Turen er åpen for alle som er kvalifisert for slik padling, di som ikke er det må velge å bli guidet av Rolf fra Vestfold siden.
Di som ønsker å være med, må si i fra her senest torsdag ettermiddag og fortelle om di vil padle fra Østfold eller Vestfold.
Jeg og Frode kommer til å padle fra Engelsviken klokken 10:00 og di som ønsker å padle fra Vestfold må møte opp på Fjærholmen klokken 11:00.
Jeg har ikke mye erfaring med slike kryssinger, så alle padler på eget ansvar.
Om ingen melder sin interesse, blir turen avlyst.

Det ble ikke akkurat storm etter å melde seg på hehe, men kommentarer ble det mange av. Litt rart å tenke på i etterkant, men det meste har blitt slik jeg tenkte også når det gjelder kommentarer.

Tråden på FB ble veldig lang og inneholdt mye nyttig informasjon, så tråden ble i seg selv en del av lærings prosessen. Enkelte kommentarer var nok mest for å prøve å skremme oss, uten å egentlig være saklig begrunnet i akkurat denne turen. Men ellers kom det veldig mye nyttig info og ting vi burde vurdere, så takk til alle som har bidratt konstruktivt i debatten.

kvelden før avreise, gikk jeg gjennom utstyret for å være sikker på at alt viktig var med. kart, kompass, gps, mat, vann, taueline, ekstra skift med klær, diverse hansker, telt, spiker (teltplugger) osv.
Har også avtalt med losen at vi ringer dem før vi krysser, da vet di i alle fall at vi er der. Det skal også nevnet at di var veldig positive til at jeg tok kontakt med dem, det skal di ha skryt for.
Vi skal tross alt krysse skipsleden, som til tider er meget traffikert av store fartøy i høy hastighet. Selve skipsleden er 2 km bred, så vi må planlegge den biten ut fra trafikken der og da. Hele kryssingen i åpent farvann er 7-8 km.
Været har vært diskutert opp og ned, men vi skulle starter med 5-6 m/s fra vest. Men vinden skal øke på utover ettermiddagen, så greit at vi går ut klokken 10 som planlagt.

Søndag skulle det også blåse rundt 5 m/s, men har da vært oppe i 10-11 m/s i løpet av natten. Vindretningen skal også snu og bli mer nordvest, det betyr vinden i ryggen hjem igjen. Hvordan dette vil påvirke bølgene visste jeg ikke, så det er noe vi må vurdere der og da.
En av mine gode padlevenner er bekymret for akkurat denne kryssingen tilbake på søndag, noe han kanskje har rett i. Kanskje blir det ferja fra Horten på oss i stede:))
Helt siden jeg begynte å tenke på denne turen, har den surret rundt oppe i hode mitt. Eller som Frode sa: Undrer på hvor mange ganger jeg har padlet denne strekningen i natt:)

Lørdag 6. April

Frode kommer og henter meg litt før åtte på morgenen, da er vi klare for et nytt eventyr. Vi ankom Engelsviken ca 9:30 og bruke nok noe mer tid på pakking enn forventet, så var ikke på vannet før 10:20.

Hele turen er jo nesten planlagt i detalj og vi holdt oss til planen. Derfor ble det først en padletur til utsiden av Rauer, hvo vi gikk i land nær ytterste punkt på øya og den plassen hvor kryssingen er kortest. Her ble det en kort matpause, slik at vi var sikkre på å ha nok energi til selve kryssingen. I denne pausen ringte jeg også losen som avtalt og fortalte når vi skulle starte kryssingen, når vi regnet med å være i skipsleden og forventet ankomst Bolærne Østre. Jeg avtalte også at jeg skulle ringe når vi var vel over, slik at di ikke skulle behøve å lure på om det gikk bra.

905356_10151324784886339_55527789_oIMG_0498

For andre som skal krysse her, er losen i Horten en viktig medspiller og ring dem på dette nummeret: 33 03 49 60 ikke det 5 siffrede nummeret.

Ruten var plottet inn på gps’en dagen før og skipsleia var også markert, slik at vi skulle ha kontroll på hvor vi til en hver tid var. Men det er lørdag og mye mindre trafikk her, enn på en vanlig hverdag. Losen fortalte at det kun var en båt i nærheten av oss og den kunne vi også se selv, så alt lå til rette for en sikker kryssing. På nesten flatt vann, ble kryssingen en ren kosetur i 6-8 km/t.
Når vi skulle runde neset ved bukta vi skulle overnatte, sto Rolf å speidet etter oss. Han, Gro og Eli hadde akkurat ankommet øya, så timingen deres stemte godt med vår overfart fra Østfold.

Det var litt artig å ringe losen og fortelle at vi var vel over, hvor på han (losen) sier. Ja jeg fulgte dere på radaren hele veien over og dere holdt en fart på 3,5 knop :))
Di hadde for kort tid siden fått ny bedre radar og på stille vann som i dag, kunne di se kajakkene våre på radaren. Ja helt uten at vi hadde noe på kajakken som skulle kunne reflekteres av en radar, men han presiserte av det ikke ville vært mulig om det hadde vært bølger på sjøen.

882631_10151323470626339_163254913_o

Bolærne Østre

Vi var både glade og fornøyde med å ha nådd første delmål, og kunne konstatere at alt hadde gått helt etter planen.

SEN24080

Her ble det en liten rast og jeg hilste på Gro for første gang, selv om jeg har visst godt hvem hun var lenge. Facebook knytter jo oss alle sammen i et stort nettverk, kanskje noe av det mest positive med FB.
Rolf skulle jo hjem igjen etter å ha levert gjestene trygt på øya, så vi forlot alt utstyret på campen. Tenkte at ingen ville forsyne seg av utstyret og valgte å lage selve campen litt senere og heller padle litt.

Eli som hadde kommet for å bli med på dagstur, skulle jo også hjem igjen og det er vel rundt 8 km tilbake også.
Vi tok derfor en fin runde rundt Bolærne vestre og håpet å kunne se noen sel på turen også, men di var nok et annet sted denne dagen.

SEN24084

SEN24088

Eli har ikke så mye erfaring med sjø og bølger, så med tanke på at det var meldt opp mot 10 m/s utover ettermiddagen/kvelden. Måtte vi ta høyde for at Yr kanskje fikk rett, så vi sa etter hvert hade til Eli og Rolf.

SEN24087

Jeg Gro og Frode, satte kursen mot campen nå, på tide å få opp teltene og lage noe varmt å spise.

SEN24094

Men noen har nok vært litt rask i pakkingen sin hehe, Gro hadde glemt å ta med teltstenger ups :))
Jeg har aldri vært i speideren, men måtte være litt kreativ nå. Heldigvis hadde hun med seg en tarp og til den hadde hun stenger, da så jeg muligheten til å lage et krypinn. Resultatet ser du på bilde under;)

SEN24095

Gro hadde med seg noe ekstra på turen, en morsom sak å servere “vann” i :))

SEN24091SEN24092

Takk Gro, cognacen smakte fortreffelig.
Må kanskje legge til at vi ikke skulle padle mer denne dagen, kun spise, kose oss og utforske øya.
Du kan lese mer om øyene her: http://bolerne.vfk.no/default.aspx?sc_itemid={61100431-6E1A-41D1-8C58-B9A35AD2673A}

SEN24109

På kvelden ble det som lovet en tur opp til toppen av øya, utrolig fin utsikt der oppe. Her ser du langt i alle retninger, også ut til Fuglehuk og Færder fyr.

SEN24112

Å være på tur slik som dette, er helt fantastisk. Og det å kunne komme seg hit på en relativt primitiv måte, hvor en må gjøre en innsatst selv. Ja det setter en ekstra spiss på det hele, den optimale lykke :)

SEN24104SEN24105SEN24106SEN24108

SEN24123

Etter å ha utforsket andre siden av øya, samlet vi litt ved på veien tilbake til campen. Gro hadde vært lur og tatt med seg litt ved i kajakken, men godt med litt ekstra ved. Vi fant faktisk nok ved til å bruke hele kvelden, da kunne vi spare Gro sin ved til et morgenbål.

SEN24124

SEN24127

Gro ble et hyggelig nytt bekjentskap for meg og vi skravlet å koste oss utover kvelden alle tre, men frisk luft og aktivitet hele dagen. Ja da blir det ikke langt på natt, før man vil finne teltet og soveposen.
Så med kun minus 4°c i lufta, lå det ann til å kunne bli en god natts søvn. Tror Gro også sov den natten, til tross for et noe spesielt telt :))
Etter flere bøtter med kaffe i løpet av kvelden, ble det jo en luftetur i løpet av natten også. Og kunne konstatere at den vinden Yr hadde meldt, ja den var i praksis en liten trekk i lufta.

Neste morgen våknet jeg til denne utsikten:)

Tenk å våkne til en slik utsikt og uten å behøve å gå ut av soveposen, kunne jeg sette på kaffekjelen og høre på primusens sus. Kjenne lukte av nykokt kaffe, blandet med lukten av sjø. Da var det bare å invitere Gro og Frode inn på morgenkaffe, tror ikke Gro skulle ha prøvd det samme i sitt telt:)))

Siden jeg har telt som vi kan sitte i, ble frokosten ordnet her inne. En liten trekk i lufta på morran, da er det godt å kunne sitte i le slik.
Rolf hadde sagt han skulle komme tilbake i dag, så litt før ni på morran dukket han plutselig opp ute i vika.

SEN24135

Jeg hadde spurt ham dagen før, om han kunne ta med seg litt strøm til meg. Disse smart telefonene spiser jo strøm, samt at jeg gjerne ville se ladeutstyret han hadde kjøpt.

SEN24141

Lykkelig er den som har strøm på telefonen sin, ikke sant Gro ? :)))

Rolf ville ta oss med på tur over til naboøya, et steinkast unna. Her ligger det rester av en gammel fangeleir fra krigens dager, hvor grusomme ting har skjedd. Jeg vil ikke skrive så mye om disse hendelsene her, men du kan selv lese mer her: http://www.kulturarvvestfold.no/Artikkel/Historie/D%C3%B8dsleiren-p%C3%A5-Bol%C3%A6ren/10002723.php

SEN24144
SEN24149

Men i invitasjonen hadde jeg jo lovet selsafari også, så nå håpet jeg virkelig at dette skulle klaffe. Og om vi var heldige med det, ja vi fikk en kjempeopplevelse. Vet ikke hvor mange sel det var her, men at det var mange er det liten tvil om. Har noe film av dette også, som jeg skal sette sammen og putte inn her senere.

SEN24159-1

SEN24160-1

Vi ble her en god stund og lot oss imponere over alle selene, som både var nysgjerrige og laget litt sprell for oss.
Det var også her vi skilte lag utpå dagen, hvor på Gro og Rolf padlet til Fjærholmen og vi tilbake til campen for å spise å pakke sammen.
Hittil har alt gått helt etter planen, kjempemoro når alt klaffer så bra.

SEN24172                             SEN24173
Her fikk vi besøk av en gjeng veldig hyggelige padlere, som valgte å ta lunsjen sin sammen med oss :)

Etter at alt er pakket og klart for ny kryssing, ringer jeg losen igjen og gir ham alle opplysninger om vår kryssing (avreise tidspunkt, forventet kryssing av selve skipsleden og forventet ankomst Rauer).
Også denne kryssingen går helt etter planen, selv om det er litt mer bølger og vind bakfra nå. Jeg kjenner at kajakken ikke er helt optimalt lastet, rett og slett fordi jeg har brukt opp mye av vannet jeg hadde med. Så kajakken var litt tung i baugen, men ikke sånn at det ble noe problem.
Vel i land på Rauer, ringte jeg losen og bekreftet at vi var over. Her fylte jeg også en halvannen liter med vann og la bak i kajakken, dette var nok til å få balanse i kajakken igjen.
Siden vi hadde god tid og vi begge liker å utnytte dagen, valgte vi å ta turen rundt Rauers sørlige ende. Så med litt sidevind og bølger, fikk vi en fantastisk tur her også. Langs et landskap jeg ikke har sett noe annet sted i Norge, en opplevelse jeg kan anbefale flere å prøve. Bare vær obs på at det ikke er så mange steder du kan gå i land i den enden av øyas ytterside, som også er veldig værutsatt.
Så i kjent stil, padlet vi langs hele innersiden av øya også.

SEN24177

SEN24189

SEN24185

Kvart på syv den kvelden, var vi ferdig pakket og klar for hjemreise. Nok et eventyr er over og vi har noen fantastiske minner med oss videre.
Tusen takk til alle dere som har bidratt til at turen ble så bra og at dere ville bli med på denne fantastiske reisen, håper vi snart er på tur igjen.

Takk til: Gro, Eli, Rolf og Frode.

En liten refleksjon over turen.
Jeg hadde tenkt igjennom hele turen på forhånd, med innspill fra Frode. Og hadde forventet en del kommentarer til turen, når denne ble publisert på nett. Alt har gått helt etter planen, ja faktisk ikke et eneste avvik. Dette til tross for mange advarsler fra andre og noe skremselspropaganda, som jeg overså.
Noen vil kanskje hevde vi bare var heldige, men var vi det !!
Nei vi var ikke bare heldige, dette var planlagt i minste detalj. Og om været hadde blitt slik som enkelte hevdet, ja da hadde vi jo bare gjort andre valg under veis.
Om noen ønsker å ta denne turen selv, så planlegg nøye og jeg anbefaler ikke å ta denne turen på en vanlig ukedag. Skipstrafikken i dette omeråde er svært stor og di fleste holder høy fart i forhold til oss. Et skip du ser langt borte, er plutselig rett foran deg.

SEN24104

Til slutt en liten film fra turen:)