mandag 15. april 2013

Camp Bramskjæra

SEN24284

Noen har kanskje skjønt det og andre finner det vel ut, jeg er litt hekta på kajakk. Den gir meg så mye tilbake, i form av naturopplevelser og møter med andre padlevenner.
En gang i måneden arrangerer Kajakkentusiastene et treff for oss som er glad i padling, denne helgen var en slik helg. Siden jeg har vært med på dette noen ganger nå, vet jeg hvor hyggelig det er å møte Anita og Eirik. Di er oppriktig glad når vi kommer, noe som får oss til å føle at jupp nå er vi hjemme.
Men det er langt å kjøre, så jeg klarer ikke å få med meg alle treffene. Jeg var der i februar og hoppet over mars, for å komme igjen nå i april. Jeg liker meg best di gangene vi kan bruke hele helgen, da blir det mer padling og mer følelsen av å være på tur.

SEN24245

SEN24246

Kajakkentusiastene hadde invitert til tur på søndag, men Jeg Jørn Lena og Bernt reiste ned på lørdag. Da kunne vi rekke en tur på lørdag, samt at vi kunne lage camp med telt og kos på kvelden.

SEN24295

Vi hadde avtalt å møte flere av våre padlevenner, som også skulle overnatte ute på Bramskjæra. Vi ble åtte som satte opp telt her, artig at vi ble så mange. Ekstra moro var det at også Lena har børstet støvet av kajakken sin og ble med oss på tur, litt for glad i skiene sine den jenta :))
SEN24251

Det er ikke mer enn snaue 2 kilometer fra stranda i Nevlunghavn og ut til Bramskjære, det er kanskje like greit med en fullastet kajakk. Ja også ville vi jo få en kort tur inn på søndag, da vi skulle møte alle andre som skulle være med på entusiastenes tur.

SEN24249

Været var jo bare helt supert denne lørdagen, med strålende sol og opp til flere varmegrader i luften. Alt blir litt enklere når sola skinner, selv om alle dager har sin sjarm. Dette er første gangen jeg er ute på Bramskjæra, her vrimler det av små øyer og skjær. Så jeg var ganske spent på hvordan det ville bli å padle her, men skjønner jo at jeg ikke rekker å utforske alt på en kort helg. Men nå skal heldigvis Kajakkentusiastene flytte butikken sin til Nevlunghavn, da blir det mange turer hit ut.

SEN24253

Alle vi som skulle overnatte her ute, kommer fra litt forskjellige kanter. Lena helt fra Kongsvinger, jeg og Jørn fra Nes, Bernt fra Hadeland, Baffin og “ville vallers” fra Fagernes, Bjørn og Espen fra Ringerike, Sam fra Notodden.
Etter at camp bramskjæra var etablert og vi hadde fått i oss litt næring, bestemte vi oss for å padle en tur. Det var jo tross alt padling vi hadde reist hit for, og jeg hadde et lite håp om å kunne padle ut til Tvistein fyr. Heldig vis var det flere som hadde samme ønske og været så ut til å kunne tillate en sånn kryssing også. Turen ut er ikke på mer enn 3,5 km, men her kan det bli store bølger om været ikke er på vår side. Ser du sørover, er det skagerak og åpent hav over til Danmark. Så da sier det seg selv at dette ikke er plassen man padler i dårlig vær. Navnet Tvistein betyr to steiner, sikkert fordi fyrer ligger på to holmer ute i havgapet.

SEN24256

SEN24261

Turen ut til fyret var en opplevelse i seg selv, på nesten “flatt” vann i strålende sol. Bare tanken på det, gjør at jeg får lyst til å padle her jeg sitter :) Hmmm må nok på tur igjen ganske snart kjenner jeg:))

SEN24265

SEN24263

Brygga ute på fyret var nesten 2 meter høy, så vi valgte å gå i land rett borten for. Tror kanskje det kan være vanskelig å komme i land på fyret i dårligere vær, noe en bør tenke på om en ønsker seg en tur hit ut.

SEN24272

SEN24277

Espen var smart nok til å ta med primusen og serverte nykokt kaffe i solveggen, det smakte godt for en kaffe entusiast :)
Baffin og hans kamerat “Ville Vallers” som jeg ikke husker riktig navn på, måtte spise litt først og kom etter ut på fyret.
Litt senere dukket Sam  opp også,som hadde kommet litt senere ut på Bramskjæra, . Sam er mest glad i å padle alene og det vel heller ikke mange som ville ha fulgt med ham ut på tur. Han tar turer som di aller fleste ville ha vegret seg lenge mot, med kryssinger som er for krevende for di fleste av oss.

SEN24275

SEN24276

Det er en del sel i dette område, men hmmm fantasien tok kanskje overhånd her!! Gutta speider utover sjøen og mener di ser niser, eller var det sel ! Nei bare sjøfugl sier noen, vi ler og skjønner vel at kanskje er det faktisk niser eller bare en sel som leker seg. Skal vel nevnes at jeg ikke så noe i det heletatt, men ser jo heller ikke så godt jeg da :)

SEN24279-1

Så var det bare å komme seg på vannet og padle tilbake i strålende solskinn, jeg kan ikke ha det bedre enn dette. Slike turer gir navnet padleglede, den rette betydningen.

SEN24282

SEN24283

Turen gikk helt etter planen og vi var tilbake på campen i god tid før solnedgang, passe sultne og godt fornøyd med turen.

SEN24290

Kajakkentusiastene hadde ordnet med langbord her ute og til og med kjørt ut flere sekker med ved, snakk om omtanke for sine padlevenner. Jeg ser ikke på Kajakkentusiastene som en butikk, å selge kajakker er nesten som et biprodukt. Di ser ut til å tenke på at folk skal ha det bra, uten å tenke butikk. Så anbefaler alle som skal kjøpe kajakk, om å støtte dem og kjøpe sin kajakk her. Ja også selger di jo Valley, noen av oss tørr å kjøpe di beste kajakkene hehe.

SEN24293

Bernt skjønner at når sola går ned, da vil det bli kaldt. Så han fikser et kveldsbål til oss, noe vi alle satte pris på. Så til den knitrende lyden fra bålet, koste vi oss utover kvelden.

SEN24294

SEN24299
Men alle visste at det skulle padles mer dagen etter og fant etter hvert veien til sine telt og en varm sovepose. Tror di fleste sov godt, uten å fryse den natten.

SEN24302

SEN24308

Neste morgen våknet jeg tidlig, tittet på klokka og kunne konstatere at den bare var seks. Litt tidlig å stå opp kanskje! Men all kaffen fra gårsdagen, gjorde at jeg måtte ta en tur ut uansett og greit å sjekke dagens vær også. Det som møtte meg når jeg åpnet glidelåsen i teltet, var en ganske grå vegg av tung tåke.

SEN24315

Kanskje tenker du at dette legger en demper på padlegleden og lysten til å padle! Nei da overhode ikke, synes det så vakkert ut og gledet meg til dagens padling:)

SEN24316

En gråværsdag som denne, kan gi like mange fine opplevelser som en solskinnsdag. Alle dager har sin sjarm og sitt eget fine lys, noe som ikke alltid er lett å fange på et bilde.

SEN24314

SEN24313

Det var ganske stille i campen og lite tegn til liv, bare Sam som hadde forlatt teltet å lagt ut på langtur alene i tåka. Resten av leiren våknet nok ikke før di hørte suset fra primusen i teltet mitt og kanskje tanken på morgenkaffe:)

SEN24319

Kanskje litt galskap, men herlig å stå opp litt småfrossen og få i seg den føste varme koppen med kaffe. Bare nyte livet og kjenne at varmen fra kaffen fyller magen og sprer seg ut i resten av kroppen, ja nykokt kaffe og rød mix gjør morgenen til en opplevelse:)

SEN24321

Siden alle var tidlig oppe og vi ikke skulle møte resten av padlerene før klokka tolv, hadde vi god tid til frokost og pakking av telt. Ja vi valgte å pakke ned hele leiren før vi skulle på entusiasttreffet, da slipper vi å gjøre det på ettermiddagen.

SEN24322

Tåka som lå lavt på morgenen, så ut til å lette også. En ny fantastisk dag hadde startet og jeg gledet meg stort til dagens fellespadling med andre entusiaster. Så etter en lang frokost og pakking av telt, satte vi kursen mot Omrestranda. Det var ikke mulig å se Nevlunghavn enda, så kursen ble satt ut fra ren gjetning. Bommet litt på den kursen da hehe, men fant veien inn til stranda etter en kursjustering.

SEN24327

Vi var tidlig ute og hadde god tid til å bære alt utstyret opp i bilene, godt å ikke ha fullastet kajakk på turen i dag. Men det var en kald trekk i den fuktige luften her, så alle ble litt kalde mens vi ventet på resten av padlerne skulle komme.
Jeg padlet uten hansker innover, men nå ble caps byttet ut med varm lue og votter funnet frem. Til avtalt tid dukket Anita opp og denne solstrålen klarte nok å få smilet frem på alle, nå ligger alt tilrette for en ny dag med padleglede.

SEN24328

Anita fortalte litt om dagens planer og første stopp skulle bli ved havna i Nevlunghavn, hit skal Kajakkentusiastene flytte butikken sin nå. Et perfekt sted å ha butikken, gratulerer så mye Tommelen opp.

SEN24329

SEN24337

Så bar det ut på bøljan blå, mellom holmer og skjær. Jeg valgte å padle mest mulig tett inn på land, det er veldig moro og god trening. Da får en bølger fra to kanter og får trent både balanse og svingteknikk, krevende og morsomt på en gang.

SEN24338

SEN24340

Kart

Vi fikk oss en fin runde rundt og innimellom skjær og holmer, i passe små bølger. Ikke mer enn at selv veldig ferske padlere klarte turen med glans, tror det kanskje var en halv meter høye bølger på di mest utsatte stedene.
Vi endte opp på samme plass som vi hadde overnattet, her ble det lunsj i en relativt kald trekk. Noen begynte nok å fryse litt her, så etter pausen ble det bare en kort runde før kursen ble satt mot Omrestaranda igjen.

Egentlig kunne jeg tenkt meg en mye lengre tur denne dagen også, men får ha det til gode:)

Entusiasttreff april 2013

Nok en helg er over og bare å vente på neste mulighet, nå blir det en hel uke med nesten bare jobbing.

Filmet litt på turen denne helgen også, så skal se om jeg får satt sammen noen klipp fra helgens padling.

En stor takk til alle dere som var på campen, og en ekstra takk til kajakkentusiastene. Det er dere som har gjort turen mulig for oss, takk til alle andre som gjorde søndagen til en kjempeopplevelse.

Sikkert mye jeg har glemt å nevne og mye som kanskje oppleves annerledes av andre, så dette er bare min historie fra denne helgen. Du kan også lese Jørn Hagen sin blogg fra samme tur her: http://jllesblogg.blogspot.no/2013/04/weekendtur-til-bramskjra-utenfor.html